''De Nederlandse universiteiten opereren in een sterk veranderende omgeving. Voor het hoger onderwijs vormt het rapport Differentiëren in drievoud van de Commissie Veerman een belangrijk schakelpunt. Dit rapport verwoordt een ambitieuze opdracht aan de universiteiten, hogescholen en overheid op het gebied van onderwijs: meer differentiatie op stelselniveau (zowel tussen als binnen universiteiten), vergroting van het studiesucces en verlaging van de uitval. Daarnaast geeft de bedrijfslevenbrief van het ministerie van EL&I met het topsectorenbeleid een concrete richting aan de maatschappelijk gewenste keuzes in het onderzoek. In het kader van Horizon 2020, het EUkaderprogramma voor onderzoek en innovatie, worden middelen uitgetrokken voor onderzoek naar de grote maatschappelijke uitdagingen in Europa: de Societal Challenges. Al deze ontwikkelingen komen samen in het hoofdlijnenakkoord, waarin de universiteiten en de staatssecretaris van OCW afspraken hebben gemaakt om het universitaire onderwijs en onderzoek toekomstbestendig te maken. Rode draad in de ontwikkelingen is een sterke focus op maatschappelijke prioriteiten, een verdere dynamisering van de (overigens afnemende) rijksbijdrage voor universiteiten, een sterke competitie voor onderzoekfinanciering in de tweede en derde geldstroom, een nadrukkelijke wens tot differentiatie naar niveau, inhoud en doelgroepen in het onderwijs, en verhoging van het studiesucces.''Daarnaast staat er in dit stuk dat:
''Het Strategisch Plan bouwt voort op de koers die met het vorige plan is ingezet, en is onder meer gericht op het versterken van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek, vergroting van de earning capacity, versterking van de internationale positie en van de reputatie van de universiteit. Projecten die in het kader van het vorige Strategisch Plan zijn uitgevoerd zijn inmiddels afgerond en ondergebracht in de staande organisatie; met dit Strategisch Plan wordt een volgende stap gezet om verder te bouwen aan de positie, kwaliteit en reputatie van de Universiteit Utrecht.''
Het beeld dat hieruit naar voren komt wordt nog duidelijker als we naar het volgende citaat waarin de 'sterke punten' van de universiteit Utrecht genoemd worden kijken:
''Sterke punten:
- Ruime ervaring met outreach, onder meer in wetenschapscommunicatie, betrekken alumni, gericht post-initieel onderwijs en gevarieerdestudentencommunities
- Sterke samenwerking met Utrechtse kennisinstellingen en lokale overheden op het Utrecht Science Park.
- Succesvolle business incubator UtrechtInc.
- Start van Utrecht Life Sciences en het Utrecht Sustainability Institute als platform voor samenwerking met bedrijven en instellingen.
- Ruime ervaring met contractonderzoek en advieswerk in de alfa-gammafaculteiten.
- Utrecht is de meest competitieve regio in de Europese Unie, en is de regio met de meeste afgestudeerden HO in Nederland.
- Het interne financiële verdeelmodel faciliteert en honoreert earning capacity.''
En bovendien kunnen we in dit zelfde stuk lezen dat de universiteit Utrecht sinds 2011 de master theologie en de master sterrenkunde aan het afbouwen is. Sterrenkunde, ofwel astronomie, is al minstens sinds Ptolemaeus meesterwerk de Amalgest, geschreven in de tweede eeuw na Christus, een gemathematiseerde wetenschap. En bodendien is sterrenkunde een van de belangrijgrijkste natuurwetenschappen. Maar klaarblijkelijk zijn dit soort overwegingen voor de universiteit Utrecht niet relevant.
Al met al kunnen we het beste de conclusie trekken dat de instelling die zich de Universiteit Utrecht noemt alleen maar in naam een universiteit is, in essentie is het iets anders. En ik vrees dat dit niet alleen voor de 'universiteit' Utrecht geldt, maar voor meer 'universiteiten' in dit land.
Ludwig Kamphausen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten