vrijdag 22 februari 2013

Bosjesmannen, Innu en global warming

Wist u dat veel natuurvolkeren, waneer ze gevraagd wordt wat de grootste bedreiging is voor hun manier van leven niet 'global warming' als antwoord geven, maar  'de vernieting van onze omgeving door mijnbouw/ houtkap e.d.'? En, verassend genoeg worden 'de natuurbeschermers' als een groot probleem gezien. In het volgende citaat van Survival International wordt dit duidelijk:

But many communities have been displaced by conservation projects and their remaining forests have been degraded by extensive logging, expansion by farmers, and commercial activities such as intensive bush-meat trading.

Houtkap, commercie en landbouw worden hier duidelijk als oorzaken genoemd. Maar natuurbescherming ook. Het zal de lezer ook opvallen dat de regeringen in de gebieden in kwestie (Congo, Rwanda, Oeganda en Kameroen) het voor elkaar krijgen om zowel natuurbescherming als de vernietiging van het oerwoud te bevorderen. Maar dit probleem speelt niet alleen in Afrika. Ook in Groenland  en Canada spelen dit soort kwesties. Toen de BBC documentaire maker Bruce Parry in zijn serie Arctic with Bruce Parry enkele Innu vroeg naar wat zij als de grootste bedreiging zagen had hij verwacht dat ze zouden klagen over global warming, maar het antwoord was dat ze natuurbescherming als de grootste bedreiging zien. Dit lijkt op het eerste gezicht vreemd. Want natuurvolkeren zij immers afhankelijk van de natuur, dus hoe kunnen ze nu tegen natuurbeschemring zijn? Het antwoord is dat ze helemaal niet tegen echte natuurbescherming zijn, want ze kennen in de regel een grote spirituele en praktische waarde toe aan de natuur, maar dat ze tegen zijn op het soort maatregelen die ze worden opgedrongen. De werkelijke problemen waar ze mee te maken hebben worden goed duidelijk als we naar het volgende verhaal over de Bosjesmannen kijken:

In the middle of Botswana lies the Central Kalahari Game Reserve, a reserve created to protect the traditional territory of the 5,000 Gana, Gwi and Tsila Bushmen (and their neighbours the Bakgalagadi), and the game they depend on.

In the early 1980s,
diamonds were discovered in the reserve. Soon after, government ministers went into the reserve to tell the Bushmen living there that they would have to leave because of the diamond finds.

In Botswana werden dus diamanten ontdekt in het leefgebied van de Bosjesmannen. Deze mensen zijn toen dus gedeporteerd naar een ander gebied:

In three big clearances, in 1997, 2002 and 2005, virtually all the Bushmen were forced out. Their homes were dismantled, their school and health post were closed, their water supply was destroyed and the people were threatened and trucked away.

Although the Bushmen won the right in court to go back to their lands in 2006, the government has done everything it can to make their return impossible, including banning them from accessing a water borehole which they used before they were evicted; without it, the Bushmen struggle to find enough water to survive on their lands.

The Bushmen launched further litigation against the government in a bid to gain access to their borehole. Although their application was
initially dismissed, in January 2011 Botswana’s Court of Appeal ruled that the Bushmen can use their old borehole and sink new ones in the reserve as well. The judges described the Bushmen’s plight as ‘a harrowing story of human suffering and despair.

Inmiddels maakt de regering van Botswana gebruik van de volgende strategie:

The Botswana government has repeatedly targeted the CKGR’s indigenous inhabitants, often citing wildlife conservation as its motive. Yet the Bushmen have survived for centuries alongside Botswana’s game.

En:

Three Bushman children have been arrested by paramilitary police in Botswana. The arrests are the latest signs of a new government policy to intimidate Bushmen who have returned to the Central Kalahari Game Reserve (CKGR).

The children were arrested last week for being in possession of antelope meat in the CKGR. All have since been released, but further reports of harassment and intimidation have surfaced, and there have been
a growing number of Bushmen arrests.

On Wednesday, wildlife scouts confiscated fruit and berries from one Bushman, Amogelang Segootsane, telling him the food is ‘for animals, not humans!’

One Bushman told Survival, ‘The Bushmen are being hunted and their rights are being denied because of tourism (….) Police are given guns to go out and hunt and arrest Bushmen gathering bush food. The Bushmen of the CKGR cannot eat, cannot drink. How will they survive without food?’

The Bushmen are becoming increasingly desperate as the government is making their lives in the CKGR impossible.

The tribe relies on hunting game and gathering fruit and berries to feed their families. In 2006, the
High Court confirmed the Bushmen’s right to live and hunt on their ancestral land in the CKGR, but not a single hunting license has been issued since.

We zien hier dus een giftig mengsel van commercie en natuurbescherming. Volkeren die al eeuwen leven van wat de natuur ze te bieden heeft en juist de dieren en planten mede in stand houden worden verboden om te jagen, deels vanwege toerisme, maar ook deel omdat een aantal organisaties vinden dat de Innu  niet op zeehonden en walvissen (waar ze de maar enkele van schieten waar ze vervolgens maanden van eten in een situatie waar ze zonder dit voedsel simpelweg te weining eten zouden hebben) mogen jagen en de Bosjesmannen niet op elandantilopen. Dat in diezelfde landen door allerlei mensen puur voor de sport gejaagd wordt lijkt dan weer net iets minden tot onderdrukking te leiden.

Bovendien hebben dus zowel de Bosjesmannen als bepaalde groepen Innu te maken met een dubbel probleem: Aan de ene kant worden ze bedreigd door mijnbouw en aan  de andere kant worden ze bedreigd door een verkeerd soort natuurbescherming. En zowel de natuurbescherming en de mijnbouw worden toegestaan en mede vormgegeven door dezelfde overheden, namelijk in dit geval die van Groenland, Canada en Botswana. Misschien moeten deze overheden het beginsel van non-contradictie wat meer internaliseren.

Ludwig Kamphausen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten