donderdag 20 oktober 2011

Indianen: het vervolg II

In juli had ik een blog geschreven over de wijze waarop houthakbedrijven in Brazilië met Indianen omgaan. Ik had hier destijds ook een aantal politieke partijen over aan geschreven. De VVD liet toen weten dat ze deze kwestie met de minister zouden bespreken. Ik heb recentelijk gevraagd hoe het hier mee staat, maar ik heb geen antwoord gekregen.

GroenLinks schreef me in juli dat ze deze kwestie pas na het zomerreces konden bespreken. Vorige week heb ik, nadat ik de kwestie nog een keer had aangekaart, een reactie ontvangen:

''Om deze mensen te beschermen, en hun repressie tegen te gaan, zullen wij de komende periode hard gaan inzetten op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en mensenrechten in het buitenlandse beleid. Wij denken dat dit een reële optie is kijkend naar dit kabinet en de beperkte mogelijkheden van een Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken.''

Hoe kun je nou met maatschappelijk verantwoord ondernemen komen als er op mensen geschoten wordt?

En:

''Om mensen zoals de indianen te helpen vinden wij dat er zeer concrete voorwaarden voor Nederlandse steun aan bedrijven moet komen. Als er Nederlandse betrokkenheid is bij de aanvallen op de indianen, dan zal aan deze een halt worden toegeroepen. Ook zullen Nederlandse bedrijven openheid moeten geven over de gehele productieketen. Maken bedrijven dus gebruik van hout uit bossen waar indianen worden aangevallen worden, dan zal dit zeker consequenties kennen.

Onzes inziens is dit de beste oplossing die wij als politieke oppositiepartij kunnen bieden aan de daden van de houtkappers. We zullen hier bij de begrotingsbesprekingen van Buitenlandse Zaken de komende maand veel aandacht aan besteden en ook later op inzetten.''

Zou het misschien een idee zijn om druk uit te oefenen op de Braziliaanse overheid om de Indianen te helpen?

Ludwig Kamphausen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten