woensdag 4 juli 2012

Cultuur en verwoesting in Timboektoe en aan de Universiteit Nijmegen

Het acht uur journaal van 02-07-2012 wist ons te vertellen dat er in Timboektoe in Mali diverse cultuurschatten vernietigd worden. Dit is natuurlijk verschrikkelijk Maar wat vele lezers waarschijnlijk niet weten is dat er in Nijmegen ook regelmatig cultuurschatten vernietigd worden. Deze vernietigingen vinden plaats in de Universiteitsbibliotheek van Nijmegen. het was mij namelijk toek ik in de UB Nijmegen was opgevallen dat bij filosofie en bij klassieke talen een aantal boeken die er eerst wel waren op eens verdwenen bleken te zijn. Ik heb natuurlijk aan een bibliotheekmedewerker gevraagd hoe dit zit. Het bleek dat er vaak boeken 'gedeselecteerd' worden. Dit wil zeggen dat deze boeken uit de collectie worden gehaald. Toen ik vroeg wat er met de gedeselecteerde noeken gebeurd was het antwoord als volgt: 'we weten niet precies wat er met de boeken gedaan  wordt. Ze verdwijnen in dozen in de kelder. En vermoedelijk worden ze daarna vernietigd.' Inmiddels is gebleken dat er regelmatig archiefvernietiging auto's op de campus te vinden zijn. Een medewerker van de universiteit Nijmegen wist me te vertellen dat deze auto's gebruikt worden om boeken die uit de collectie van de UB zijn gehaald te vernietigen.

Momenteel zijn de media druk aan het speculeren of er een interventiemacht naar Mali moet worden gezonden. Maar hoe gaan we de cultuurvernietiging in ons eigen land stoppen?

Ludwig Kamphausen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten